PERIOD TIDAK TERATUR DAN TESTIMONI

Ada banyak faktor yang menyebabkan haid tak teratur. Antaranya ialah: 

1. Berat badan tak stabil . Kalau badan anda senang naik,secara automatik hormon anda tidak stabil. Bila hormon tidak  stabil, haid susah datang. Darah kotor dalam badan susah nak dibuang.  Jadi  kita harus jaga pemakanan dari usia remaja dan kanak-kanak. Cara terbaik ialah turunkan berat badan secara sihat.
 2. Pola makan  . Selalu jadi pada mereka yang amalkan diet secara tidak sihat . Jika terlalu obses dengan diet dan badan kurang mendapat zat-zat yang sepatutnya, sistem badan akan berubah dan ini akan menyebabkan period tidak teratur.

3. Melakukan aktiviti yang berat. Wanita tidak boleh buat kerja yang berat ketika period semakin hampir. Contohnye tebang pokok besar, angkat beras 20kg, angkat tong gas dan aktiviti-aktiviti berat yang lain. Namun anda harus mengamalkan senaman yang ringan seperti berjogging atau berbasikal kerana ia mampu melancarkan perjalanan darah.

4. Stress. Jika anda selalu tertekan dan mempunyai penyaki-penyakit yang lain, anda akan mengambil ubat-ubatan dan ini salah satu punca hormon tidak stabil dan haid akan datang lambat.

5. Menyusu. Bagi yang sudah berkahwin dan mempunyai anak kecil, kadang-kadang haid susah nak teratur.


6. Masalah kesihatan. Masalah bila telur kurang matang, ovum akan tidak lepaskan telur . Masalah kesihatan yang lain juga punca mengapa period anda menjadi tidak teratur . 

Comments

Popular posts from this blog

LATIHAN DAN TEKNIK KEMUTAN FARAJ

ABE GAGOH

APA ITU KEPUTIHAN?...